top of page
חיפוש
  • נטע אלוני

האישה והנחש

הרהורים ליום האישה הבינלאומי 2021

מי לא מכירה את סיפור התפוח והנחש, חווה -האישה המפתה והאיש הנגרר והתמים?

זהו סיפור מכונן בתרבות המערבית המציג את גזר דינה של האנושות, במשך דורות זוהתה הנשיות עם פיתוי, עם חטא ועם ההאשמה לגירוש מגן העדן.

הסיפור שימש בסיס לעיצוב תפיסות שליליות כלפי האישה בכל הדתות.

בתיאולוגיה הנוצרית למשל הוצג המעשה כסיבה לנפילת האדם זהו החטא הקדמון...

כך גם בחשיבה היהודית וכמו בהרבה מדרשים: "מיד אישה יצאה רעה ובגללה כולנו גווענו".

נוכל תמיד לשאול שאלות כמו: מי נושא באחריות? האם רק אחת? או כולם? או אולי כל אחד קצת...


הזווית הנשית של היום לסיפור של האישה והנחש?

יש בסיפור הקדום הזה כמה זוויות נשיות חשובות להתבוננות דווקא בזמנים האלה של הנשיות המתחדשת.


א. האומץ הנשי:

חשוב שנראה בסיפור גם את האומץ לערער על הנורמות והמסגרת המוכתבת במציאות. דבר מאוד רלבנטי ואקטואלי בכל תקופה היסטורית וגם כיום.

ב. הדמיון בין הנחש והאישה:

המחזוריות מאפיינת גם את חייו של הנחש וגם את חייה של האישה. הנחש חי במחזוריות הוא משיל ומגדל את נשלו במחזוריות. גם הווייתה של האישה וגופה מתקיים במחזוריות ומסונכרן עם מחזורי הטבע הצמיחה והקמילה המחזוריות כוללת את המחזור החודשי (וסת), המחזוריות ההורמונלית ומחזורי ההיריון והלידה.

בתרבויות השבטיות שחיו בטבע סיומים והתחלות הם תהליך אורגני של מעגל החיים גם הנחש וגם ההוויה הנשית מתעגלים בה, ועל ההתעגלות המחזורית הזו בנויה הרפואה ההוליסטית. ואכן, זהו זמן מבורך להשיב את 'אשת הרפואה' לקדמת הבמה. היא קשורה למסורות עתיקות ולמתנותיהם של הצמחים, השורשים והפרחים. נשות רפואה היו משלבות גם שירת מנטרות מרפאות, תיפוף וטקסים מעצימים. שושלות של סבתות חכמות ידעו את ליקוט העשבים הנכונים בעונות הנכונות.


רפואה טבעית משתלבת במחזוריות של הטבע, כמו במחזוריות גופה של אישה, כמו במחזוריות ההשלה של הנחש.

רפואת הנחש מזמינה אותנו להתפייס עם הנחש כחית כוח עוצמתית וראויה. ולהחזיר לקדמת הבמה את 'אשת הרפואה' גם כתומכת -רפואה וגם כעומדת בפני עצמה.


ג. בנימה זוגית

הפרי הפך לכזה שאין לעמוד בפניו ופגש תכונה אנושית של השתוקקות. אך בנימה זוגית ייאמר לזכותה שרצונה היה לשתף את האיש שחי לצידה בחוויה החדשה שחוותה.


ד. ואחרון... בכל בחירה מתקיימת אחדות של ניגודים. לנחש יש תפקיד מרכזי במאבק הכוחות שמתחולל בתוך האלוהות: זה לא מאבק בין מהות טובה ומהות רעה אלא בין שתי איכויות באלוהות עצמה. כך אגב, גם לשון הנחש חצויה לשניים. הנחש מסמל את העוצמות המנוגדות: מחד ארס הנחש שממית ומאידך גם משמש לרפואה. לכן, אולי הפרת הצו ואכילת התפוח על ידי האישה היא בלתי נמנעת, והצו שהופר אמנם חמור אך מאפשר את הקפיצה של האדם מילדות לבגרות ומגן עדן להתבגרות בעולם האמיתי.

אמנם היה נוח בגן עדן אך... אולי בכלל זוהי דרכה של התפתחות הציוויליזציה.

התפיסה שזיהתה את הנשיות רק עם פיתוי, וחטא וההאשמה לגירוש מגן העדן, גרמה לעוול במשך דורות והסיפור הזה של האישה והנחש כפי שסופר עיצב תפיסות שליליות רבות כלפי האישה בכל הדתות.

זה הזמן שלנו להתחיל את הסיפור החדש!


אז מהו הסיפור החדש?

בסיפור החדש יסופר על אישה שמתחדשת באומץ לפרוץ את המוסכמות, בחיבור למהותה הנשית הסקרנית והמשתוקקת, על ראיית האישה כשותפה ושווה לגבר. וגם יסופר על אישה שיודעת את מחזוריות הטבע והחיים בגופה ובהווייתה ומתוקף כך היא אשת רפואה, מנהיגה וכוהנת!

ולא גרגר אחד פחות.


ואני מקווה כמו עוד א.נשים בגילי שנזכה עוד בחיינו לראות זאת!

311 צפיות0 תגובות
bottom of page