top of page
חיפוש

מהו שמאניזם?

  • נטע אלוני
  • 1 באוג׳
  • זמן קריאה 3 דקות

מהו שמאניזם? בכמה משפטים 

השמאן הוא כינוי לגבר או אישה שמגישים שירותי רפואה לקהילה, לשבט. הרפואה במונחים שבטיים היא דבר נרחב וכוללת הרבה אספקטים גופניים נפשיים ורוחניים ... בכולם  מדובר בתהליך של החזרת האדם לאיזון, וחיבור עם האחדות, ה oneness, החיבור מאפשר את זרימת כוחות החיים ואלה מביאים את המרפא הנדרש.

אנשי הרפואה לומדים לעבוד עם כוחות הטבע, הכוחות שבתוכנו, הכוחות שסביבנו ולשלב בהם כוונות. העבודה השמאנית יכולה להיות משולבת והיא שזורה ב'התמחויות שונות. 

יש אנשי/נשות רפואה שעוסקים בעבודה אנרגטית, בעבודה עם חלימה, בצמחי מרפא, בטקסים, בטיהור, בתיפוף, בשירה, בתפילה, בעבודה עם צמחים משני תודעה ועוד ועוד.

 בר הארט מי שחנך אותי היה איש רפואה מאחרוני אנשי הרפואה המסורתיים של הילידים בצפון אמריקה ומעיד על עצמו שהיה עליו לקבל חניכה של כ-14 שנים מהמורה שחנך אותו כדי ללמוד את כוחו ועוצמתו  של שיר הרפואה. 

בספרו 'הרוח היא אימי' /בר הארט [לב דב] / בהוצאת טנקה / בעמוד 60 הוא מתאר את החניכה שקבל מהמורה שלו על שיר הנחש. וכך הוא כותב: 

דיאיב המורה: 'את שיר הנחש שלימדתי אותך אתה יודע'?  

בר הארט: 'טוב אתה יודע איך זה, עם ידע. אני יכול לשיר אותו אבל אני לא יכול להיות בטוח אם אני יודע אותו או לא כי לא התנסיתי בשום דבר חוץ מלשיר אותו'.  

דיאיב המורה: 'ענית את התשובה הנכונה, אנו נגלה אם אתה יודע אותו או לא. אתה עומד לצום הרבה מאוד כי תוכל לתפקד רק כשאתה לא מלא כשאתה מלא יש הסחות דעת. אתה חייב להיות ערוץ צלול כדי ללמוד את השירים והמזמורים. כך נראה אם המזמורים קבלו אותך' 

וכך ממשיך ומספר בר הארט: 'צעדנו מרחק לא מבוטל מביתו לגבעה קטנה שבה היה עץ. היה זה יום אוגוסט חם ולח באוקלוהומה  והעץ ההוא היה מקור הצל היחידי. לא ידעתי למה לצפות. דאיב בקש ממני שאתן לו את נעלי ואת גרבי ואז הצביע בידו ואמר: 'אני הולך לצד השני של הגבעה אעמוד שם ואחכה לך  התבוננתי על הגבעה הקטנה שלפני וראיתי סלע עם פתח בראשו שנראה שמנוני שאלתי את עצמי 'האם זה חלק מבאר נפט או מה'? הוא רק אמר: 'אני הולך' ו..הלך.


כשהגיע לצד השני של הגבעה הוא קרא אלי: 'כשתהיה מוכן תתחיל לשיר את השיר, בפעם הרביעית תתחיל ללכת לקראתי. לא משנה מה תראה או תשמע תמשיך לשיר וללכת עד שתגיע אלי!. וכך התחלת לשיר את שיר הנחש ובפעם הרביעית התחלתי ללכת לכיוונו, ואז ידעתי למה חלק מהסלע ההוא נראה שמנוני.זו היתה מאורה של נחש פעמונים.  הנקודה השמנונית היתה המקום שבו הנחשים זחלו הלוך ושוב. הייתי יחף ויכולתי לשמוע את רחשי קולו של כל אחד מהם. יכולתי לראות את ניבי הארס שלהם כשצוואריהם התקשחו לאחור מוכנים להכיש אותי בכל רגע. ושם היייתי מהלך ביניהם שר בכל כוחי .  המשכתי לשיר עוד ועוד ולא הפסקתי.

 לא אוכל לומר שלא פחדתי.  בהחלט כן! אך לא ניתן לתאר את העוצמה שאתה חש כשאתה שר שיר מרפא שהוסמכת לשיר... זו התחושה, והאמונה והאמון שיש לך שהשיר הזה הגיע מהעבר הרחוק והופקד כעת בידיך . זקני השבט שימרו אותו במשך זמן רב  עכשיו חולקים אותו איתך. ואתה מנסה כמיטב יכולתך להישאר באותה רמה של איכפתיות ואהבה. 

היה זה רק מבחן אחד מרבים שהיה עלי לעבור כאיש רפואה.



אכן,  במסורת השבטית לשמאן יש אחריות רבה כלפי השבט . הוא/ היא פוגשים בכוחות אחרים וגבוהים ומנגישים אותם.

ולמה זה רלבנטי לנו? 

אנחנו נמצאים בעולם של דואליות ונפרדות, במיוחד בתקופה שלנו במיוחד בתרבות המערבית כונו עטפנו את עצמנו בטכנולוגיה. המקום שבו כל אחד ואחת מאיתנו חווה את עצמו כאינדבידואל ונפרד מביא גם לניכור, פילוג ובדלנות, אלה מתכתבים גם עם בדידות, דכדוך, יאוש ודכאון.

השמאן מחזיר.ה אותנו לחוויה של האחדות, של שיתוף, השתייכות, ומחוייבות שמעבר לפרטי.  עבודת השמאן היא גם גישור בין העולמות. העולם האישי הפרטי והעולם הקולקטיבי. זה נושק לסוגיות כמו מחוייבות לאקולוגיה, לשמירת הטבע לחינוך ולשותפות בערכים אוניברסליים נוספים.  בכללי מתוך הבנה שכל דבר בטבע זו מערכת יחסים. אין דבר שמנותק ועומד בפני עצמו. 

אנו ארוגים, שזורים ומתכללים בזולתנו וגם בטבע והסביבה כי הכל קשור בהכל! לא בכדי הברכה השבטי המקובלת היא 'אהו מיטקויאסין'! במובן שהכל הוא אחד. 

השאלה המעניינת היא מהו הגוון המיוחד של השמאניזם הנשי?


מי שתרצה לחקור ולהעמיק בדרך השמאנית מזווית של השמאניזם הנשי מוזמנת לבדוק את המסלול 'אשת חכמה שמאניזם נשי' - זה מסלול נשי שנתי מעמיק ומרפא שמתחיל כל שנה מאוקטובר אחרי החגים. 

: אהו מטיקואיסין! 

 כולנו אחד


 
 
 

Comments


Commenting on this post isn't available anymore. Contact the site owner for more info.
bottom of page