top of page
חיפוש
  • Neta Aloni

סוף, התחלה ומה שבינהם וגם קצת איך זה קשור לראש השנה


עם ניחוחות הסתיו והשלכת, עם תחילתה של עוד שנה אני מזמינה את כולנו להתבונן

על המושג ELDER מזוית שבטית ולראות את סיומו של מעגל כמו לראות את סיומה של השנה.

להודות על המתנות והתובנות שהעניקה ולהיפתח אל השחר המפציע.

אז קצת על ה ELDERs במעגל השבטי במסורת השבטית:

אינדיאנית זקנה היתה מי שהפסיקה לקבל את המחזור החודשי שלה, אינדיאני זקן היה מי שהתעייף ממלחמות מכל סוג שהוא וחתר לשלום ופיוס.

זקני המעגל לא ניסו לטשטש את סימני הגיל ואף הקפידו להבליטם כדי לקבל יותר כבוד.

עונות השנה למשל מהוות אנלוגיה לתקופות חיינו. מעגל החיים מתחיל באביב זמן הילדות, עובר אל הקיץ גיל הבחרות וחיפוש הדרך, ממנו אל הסתיו כשהשיער מאפיר ועימו הבשלות והתובנות וסופו בחורף כשהשיער מלבין כשלג ועימו באה בשקט החוכמה. האינדיאנים אומרים בקשו חכמה ולא ידע, הידע טוב לעבר החוכמה טובה לעתיד.

look for wisdom and not for knowledge.

Knowledge is for the past.

wisdom is for the future.

עלינו ללמוד את חכמת הזקנים כדי להדהד אותה הלאה לדורות הבאים.

הידע (knowledge) מתחלף כל כמה שנים. ספרי הלימוד שמהם למדתי בנעורי שונים בתכלית מספרי הלימוד של ילדי. גם אמצעי הטכנולוגיה משתנים ללא הרף. זהו ידע. לעומת הידע, החוכמה האוניברסלית העוברת מדור לדור ומסייעת בדרכם של הצועדים לאורה. בהגדרת חכמה ייכללו ערכים כמו אהבת אדם, כבוד אדם, אומץ לב, שייכות, מסירות וחברות. חכמה כוללת גם את ההבחנה בין הדברים המעטים שראוי להקריב חיים למענם לדברים שנובעים מיהירות ומהתלהמות. זו אגב הסיבה שזכות הוטו ברוב השבטים היתה שמורה לנשים הזקנות בעיקר כדי לשמור על המעגל מפני עצמו.

זוית נוספת שתעזור לנו להבין את חכמת הדורות היא ההבחנה בין שני סוגי צמיחה . צמיחה אופקית היא צמיחה שמתרחשת בתוך מעגל חיים אחד: מילד/ה לבחור/ה לבוגר/ת לזקן/ה. האדם צועד וצובר ניסיון, ידע וחוכמת חיים. הצמיחה האחרת היא צמיחה ליניארית, המתרחשת כלפי מעלה, על פני קו הרצף של מעגלי החיים. צמיחה מעלה מקרבת אותנו להבנת האלוהים ולידיעתו. חכמה זו כוללת גם את חוכמת הדורות.

כדי להיפתח לחכמת הדורות המשפחתית שלי עלי לפתוח את הלב ולראות את אימא שלי שהיא הרבה יותר מגופה הצנום.

בשבטים האינדיאניים היו זקני השבט מכובדים מאוד והביאו עימם למעגל את האיכויות הרוחניות. בשבטים רבים העניקו הזקנים את השמות לילדים ובילו זמן רב בחברתם של הנכדים, הם היו אוצרים את סיפורי השבט ומלמדים מניסיונם. עצם הנוכחות שלהם עוררה השראה ואפשרה לצעירים להבין נכון יותר את מעגל החיים. זקני המעגל ייעצו לשבט בענייני חקלאות בהתבסס על ניסיונם. הם היו השופטים והמגשרים במקרים של סכסוכים וקבלו מקום מיוחד בטקסים.

הישיבה השבטית בכל התכנסות או שיחה הייתה תמיד במעגל, שמייצג את מעגל החיים. מעגל זה מחולק באופן מסורתי לארבעה רבעים המייצגים בהתאמה את ארבע רוחות השמיים: מזרח דרום מערב צפון ואת ארבעת תקופות החיים: לידה ילדות בגרות זקנה.

בכל אחד מרבעי המעגל התיישבו המשתתפים לפי גילם:

^ הילדים שהיו באביב חייהם התיישבו במזרח. הזמן המייצג את המזרח הוא השחר הזמן שבו קרן השמש הראשונה מפציעה ומבשרת על התחלה .

^הצעירים מחפשי הדרך שהיו בקיץ של חייהם, התיישבו בדרום. הזמן ביממה המייצג אותם הוא צהרי היום. החום מתעצם, השמש מאירה בעוצמה על הכל.

^המבוגרים בעלי השיער האפיר, שהחלו את סתיו חייהם, זמן הבשלות, במערב. הזמן ביממה המייצג אותם הוא שקיעת השמש, זמן של ערב ושל התכנסות.

^זקני המעגל, אנשי החוכמה בעלי השיער הלבן שנמצאו בחורף של חייהם, ישבו בצפון. הזמן המייצג אותם הוא הלילה החשוך, זמן של שקט של התכנסות ושל השקטת הפעילות וההתרוצצות. זמן של ראיה פנימית שהראייה החיצונית ממילא פחות אפשרי. חורף החיים הוא זמן של איסוף כל ניסיון החיים כי בסופו של לילה יפציע השחר החדש ויהיה זמן של סיום: מוות ולידה מחדש.

זקני המעגל מעולם לא ניסו לטשטש את סימני הגיל ואף הקפידו להבליטם כדי לקבל יותר הכרה וכבוד.

Bear Heart (בר הארט) מרפא אינדיאני ומורה רוחני שזכיתי ללמוד ממנו, מספר בספרו: "הרוח היא אימי" (ספר שתורגם לעברית בהוצאת טנקה ניתן לרכוש), כותב כך: "הורי אמרו לי כשתראה זקן הולך לקראתך בשביל ורק אדם אחד יכול לעבור בו זוז הצידה ותן לו לעבור. אם תראה זקן ביום חם אל תשאל אותו סבא אתה צמא? פשוט הגש לו כוס מיים"... עוד כתב שהזקנים נהגו ללמד דרך סיפורים..."כשזקני השבט באו לבקר על פי רב הם נשארו ללון, כשהגיע זמן השינה הכינה המשפחה מצע לילדים באותו החדר עם המבוגרים והיתה לכך סיבה הם הכירו את הטבע האנושי וידעו שהילדים אוהבים לצותת בגניבה לשיחות המבוגרים הם ידעו שאנחנו הילדים נאזין להם במקום לישון. הזקנים בכוונה סיפרו את סיפורי השבט הם כבר הכירו את הסיפורים אך הם סיפרו זאת למענינו. בסיפורים היה מסר מהי התנהגות נאותה ולא נאותה בקרב אנשינו ולכן ההאזנה להם היתה גם למידה".

בתקופה שבה העריך העולם חכמה ונסיון חיים נשמע קולם של הזקנים והוערך. המציאות העכשווית שונה ותזזיתית הביטוי צעיר לנצח מייצג את הנטייה של כולנו לקדש את הצעירים. הרבה ניתוחי וטיפולי אנטי אייג'ינג ורצון לברוח מהזיקנה. הזקנים הוצאו מהמעגל והפכו לא רלבנטיים ומשום שלא מתייעצים איתם, גם חכמתם נשכחת... וכשנשמעים רק סיפוריהם של הצעירים אובדת חוכמת הדורות ואנו נאלצים להמציא את הגלגל בכל פעם מחדש.

ואיך כל זה קשור לסיומה של שנה ותחילתה של שנה?

אם נדע לכבד כל איכות של סיום עם החכמה שנאספה כמו שנדע לכבד כל איכות של התחלה נוכל ליצור המשכיות, דרך, התפתחות.

נסיים בכבוד את השנה הבאה בימים ונתחיל את זו החדשה המניצה בפתח כחוליות משלימות בחיינו.

74 צפיות0 תגובות
bottom of page