top of page
חיפוש
  • Neta Aloni

טקס הוא אירוע משמעותי ועוצמתי שיכול לחולל שינוי


בהרחבה ...למי שרוצה עוד פרטים...

טקס הוא אירוע משמעותי ועוצמתי שיכול לחולל שינוי אם נערך נכון ובאופן מכבד

ראשית חשובה מאוד לטקס כוונה מדוייקת

למי/למה מוקדש הטקס? טקס לפני הלידה, טקס לקבלת התינוק/ת, טקס ריפוי, טקס חניכת נער, טקס לקבלת מחזור חודשי, לחתונה, לסבתאות /אימהות חדשה, פרידה, החזרת חלקים אבודים ועוד... בכולם עלינו להקפיד מה אנו מבקשים. אשתף מניסיוני על עוצמתו של טקס אינדיאני שנערך עבורי לפני חזרתי לארץ כשנפרדתי מקהילה שנהגה לחיות ברוח השבטית בדרך האדומה:

תיזהרי מה את מבקשת....

במפגש האחרון לפני שחזרנו לארץ, הודיע לי לורוס שנעשה טקס ונעשן מקטרת מעבר לאגם.

עבורו זה מקום מקודש של טקסים. "זה יהיה מחר," אמר. "עד אז תחשבי מה את רוצה לבקש, אבל..." הוסיף והישיר מבט נוקב, "שימי לב מה את מבקשת, ותיזהרי במה שאת מבקשת כי הדבר מתגשם."

הייתי עם עצמי, מנסה לדייק את הבקשה, בוחרת בקפידה את המילים הכיוון, הדקדוק, המינון.

ביום למחרת עם בוקר הוא הזכיר לי: "תיזהרי במה שאת בוחרת."

לפני שיצאנו לאגם הוא שב ואמר זאת, כך שלוש פעמים.

והנה הגענו אל האיזור. עוד אנחנו מסמנים את האבנים, עוצר לו את העשייה ושואל: "את יודעת מה את רוצה לבקש?"

שתקתי לרגע. הנה אני עומדת לחזור לארץ עוד כמה ימים וכבר אני מתגעגעת. הפרידה הייתה מעורבת. ידעתי שמקומי הוא בשבט שלי מצדו השני של האוקיינוס, אבל לבי היה עם הדרך האדומה הזו שכאן, עם המעגל וחכמתו, עם האנשים הנפלאים האלה ועם לבם הרחב.

"אני רוצה לקחת איתי לישראל את היופי הזה," אמרתי. "אני רוצה להמשיך כאן אבל שם," אמרתי מבולבלת בלי להבין מה יצא מפי.

"זה באמת מה שאת רוצה? תיזהרי מה את מבקשת כי זה מתגשם," אמר לו בפעם הרביעית והטקס התחיל.

עשר שנים בדיוק אחרי אותו טקס שהיה באגם מול ביתה של ג'יני ערכנו במרכז טנקה שהוקם מאז ובו סדנאות ברוח השבטית, טיפי סרמוני חגיגי: לילה של תיפוף בתופי מים ושירה מקודשת בהנחייתו של גי-אר וקאן. גם לורוס וג'יני הגיעו מהקהילה.

ואם היה לי איזה שהוא ספק אם דברים מתגשמים אחרי טקס , אז עכשיו אני יודעת שצריך להקפיד מה מבקשים.

טקס מסורתי מורכב מכמה חלקים: טיהור והכנת המרחב המקודש, הכרזה על מטרת הטקס, פתיחת המעגל וקריאה לתמיכה, הטקס עצמו, פיזור האנרגיה הכרת תודה ושחרור המעגל, עיגון קרקוע של הטקס ושל המשתתפות/ים ואינטגרציה כלשהי לסיום.

והאמת...אין חוקים חוץ מחוק הלב התקף בכל עשיה שלנו: האיסור לפגוע באחר. אנחנו מתכוונות לכך שכל אישה לנהל עבור עצמה טקס. וזהשונה מהמצב הקיים בדתות הממוסדות, שם הידע וניהול הטקסים שמורים רק לגברים ובעיקר לאלה הנחשבים יחידי סגולה.

בר הארט מאחרוני השמאנים האינדיאניים המסורתיים שהיתה לי הזכות ללמוד ממנו כותב בספרו: "הרוח היא אימי" בפרק ללמוד איך לחיות בעמוד 158. (הספר תורגם ל15 שפות... בהוצאת טנקה ניתן לרכוש )

"יש אנשים שנוטים לייחס לפולחנים ולכללים חשיבות גדולה יותר ממה שבתוך ליבם, שזה מה שנחשב באמת. כשאנחנו מתפללים-בין אם זה בכנסייה עם ספר תפילה או בסווט לודג'-טוב שיש אוירה מסוימת אבל אין זה הכרחי. אנחנו יכולות להתפלל בכל זמן בכל מקום."...

"מכאן שהתפילה איננה רק עריכת טקסים בצורה נאותה. מדובר באופן שבו אנו חשים בתוכנו איך הלב שלנו מתחבר ואיך אנו חיים. זה נקרא ללכת בדרך הרוח."

טקס הוא מובנה ועם זאת, יצירתי מאוד. בעבר לפני תרבות הפלורוסנטים, היו בחייה של האישה היו גם הרבה טקסים הקשורים לירח, ראשית החודש זמן לזרוע אמצע החודש כשהלבנה במילואה שיא הפוריות וההבשלה ובשליש האחרון הלבנה הנסתרת. כמו בגוף כך גם בחיים עצמם.

ולמה טקס?

בעזרת הטקס ניתן לחגוג מעברים בטבע וחילופי העונות. זוהי דרך לחיבור והשתלבות במחזור החיים.

טקס גם יכול לזמן מציאות מסויימת וליצור שינוי.

זוהי דרך מאוד מעצימה לתמוך באנשים לצמוח אל שינוי בחייהם. טקסי בגרות לילדים, טקסי חתונה, הכנה למוות קבלת פנים לתינוק שנולד ועוד

וכמובן טקסים קהילתיים שמחזקים את הקהילה ומשמרים מסורות.

בחייה של אישה שבטית יש הזדמנויות רבות לטקסי מעבר: לציון נקודות שיא כמו למשל קבלת מחזור ראשון, לידה, היו נהוגים גם טקסים של שינוי כניסה לזוגיות, שיתוף בחזון משמעותי. או הפיכת דבר למקודש. טקסים של חנוכת בית, נישואין, טקס לקראת לידה וטקס שאחריו, טקס ריפוי, טקס חניכה ועוד רבים.

כל טקס נערך כדי לפעול לשינוי תודעה, להשפיע ולאפשר השפעה מהעולמות העליונים לעולם הגשמי

בטקס יש אוירה אחרת של קדושה עם כוונה ומטרה.

ומכיוון שנועד ליצירת שינוי פנימי חשוב שהפעולות הנערכות בו יהיו עם מודעות מלאה. והאמת...ניתן ליצור כל פעולה פשוטה אפילו צחצוח שיניים או לעשות מתוך הרגל ללא תשומת לב והקדשה או מתוך מודעות והתכוונות.

וכך, כל צעד על פני האדמה יכול להיות טקס אם אנו בהתכוונות לחוות את המקודש שבצעד, ומאפשרים לחווית הצעידה למלא אותנו באנרגיה וליצור שינוי. הדבר קורה כשיש אמונה שהדברים מחוברים זה לזה . כיום כבר ברור שלכוח המחשבה יש השפעה של ממש על תהליכי חולי ובריאות. אפילו הציפייה להטבה מובילה לשרשרת של תהליכים ביולוגיים שגורמים להטבה המצופה. יש קשר עמוק בין אמונה לריפוי. ברפואה אנו מכירים את אפקט פלאסיבו שמוכיח את חשיבות האמונה והדמיון האנושי בתהליך הריפוי וגורמים להקלה במצב הבריאות ולעומתו אפקט נוסבו שהוא אפקט של פגיעה בבריאות אשר נגרם על ידי האמונה שמשהו מזיק .בטקס אנו נעזרים בכוח השכנוע ובכוח האמונה

בר הארט כותב בספרו "הרוח הוא אימי" בפרק ללמוד איך לחיות (פרטים למעלה על הספר בהוצאת טנקה)

"כל הטקסים של הילידים האמריקנים משקפים את הכבוד שאנו רוחשים לאדמה –זה חלק מאורח החיים היומיומי שלנו. אפילו היום מתוך כבוד לאדמה, אם ילידים לוקחים ממנה משהו בין אם אילו צמחי מרפא אבן או האדמה עצמה, אנו נותנים מנחה בתמורה, בדרך כלל טבק.

.."כשאנו אומרים תודה לא רק לאדמה ולצומח אנו מודים- אנו מרחיקים מעבר לכך, לכוח הגדול המאפשר את קיומם של כל הדברים אנו מודים לבורא על כל מה שהוא מעניק לנו."

..."צורת התפילה איננה חשובה כי נוכל לשדר לאלוהים כל מה שבלבנו, אבל הטקס נותן לנו מיקוד וכיוון. אנו יודעים שאור השמש יכול לשרוף נייר אבל אין זה כך. רק אם ניקח נייר ונשים מעליו זכוכית מגדלת שמעצימה את אור השמש, רק אז הנייר יבער.

אכן כך הוא הטקס.

הקורס יערך במרכז טנקה בהנחיית נטע אלוני ותופי הריפוי האינדיאניים, מהמובילות בתחום הכשרת מנחות מעגלי נשים עשרות קורסים ומאות בוגרות

במרכז טנקה נערכות סדנאות ללמידה היזכרות בדרך השבטית הנשית.

מה בקורס?

הכנת טקס: מה יוצר את הקסם של טקס? ולמה מביא שינוי וריפוי .

הוראות הפעלה איך ומה.

הנחיית מעגל הקשבה טקסי מסורתי מודולרי (טכניקה הכרחית להחזקת מעגל)

שירה שבטית

תיפוף בתופי הריפוי האינדיאניים (מעצים ומאיץ כל תהליך)

וחקירת נשיות מזוית שבטית.

החל מ 4 בינואר 2018 ימי חמישי אחת לשבועיים 8 מפגשים 880 שח

להרשמה

נטע 052-3234902


321 צפיות0 תגובות
bottom of page