במפגש אימהות ובנות שזור כחוט השני המסר של האור שעובר מדור לדור. מי שצפה בסרט הקסום "אווטר" זוכר את עץ הנשמות. כשגיבור הסרט מתחבר בעזרת הצמה שלו לעץ הנשמות, הוא שומע את קולותיהם של האבות הקדומים ה ANTCESSTORS. הם לא מתים, הם חיים גם אם אינם בגוף ומאפשרים לנו לקבל השראה חכמה ואומץ להיות אנו. לפי הדרך האינדיאנית עונות השנה הן באנלוגיה לתקופות חיינו. מעגל החיים מתחיל באביב זמן הילדות, עובר אל הקיץ - גיל הנעורים, ממנו אל הסתיו כשהשיער מאפיר ועימו הבשלות והתובנות וסופו של המעגל בחורף, כשהשיער מלבין כשלג ועימו בשקט באה החכמה. כדי להיפתח אל חכמת הדורות המשפחתית שלי ראשית ולפני הכל להתפייס עם אותה אישה שהיא אימא שלי. לפתוח את הלב שלי, ולראות אותה כאישה, כמוני, צועדת את הדרך ועושה כמיטב יכולתה.. כיום חלק מרכזי מהאתגר שלנו כנשים הוא להצליח לראות את עצמנו קולגות – אחיות למסע נשי משותף. הרחבת הקשר הפרטי של אם בת שיש בו מטענים חיוביים ושליליים מהעבר מביאה אותנו להתחבר להקשר רחב יותר . כל אחת מאיתנו היא אישה שנולדה בתוך רחם של אישה, וזו גם נולדה בתוך רחם של אישה, שנולדה בתוך רחם של אישה. חכמה נשית קדומה שאנו נושאות במטען הגנטי של גופנו. כבת וכאם יש בי מחוייבות להעביר זאת הלאה: גם את המתנות גם ואת השיעורים שקיבלתי מאמי. אני רק חוליה בתוך שרשרת. הרי הגענו למעגל חיים זה כדי לפגוש זו את זו, לאתגר, לקדם, ולהצמיח זו את זו. בעבר נשים חיו במסגרת שמחוברת יותר למשפחה. נשים פעם נהגו לשבת במעגל, לשתף מהלב, לשיר את השמחה והכאב, לחלוק את חכמתן ולהיות זו עבור זו לתמיכה והשראה. כיום עטפנו את עצמנו בטכנולוגיה והתרחקנו מתחושת היחד והתמיכה. במציאות הנוכחית כל אחת ואחד גרים במקומות שונים, מבודדים ממערכת התמיכה של סבתא חכמה, דודה מנוסה, אימא תומכת, ואחות מחזקת. החברה כולה משלמת את מחיר הבדידות אך הנשים הצעירות משלמות את המחיר הגבוה ביותר. יש בנק ידע נשי קדום משפחתי שכיום הנשים מנותקות ממנו. מי תוכל להיות עבורי המורה הטובה ביותר אם לא אישה שתבין את הבעיות והמכאובים שאני חווה ובעצמה חוותה: מחזור, אהבה, זוגיות, נישואין, הריון, לידה, אימהות... הרבה מספרי ההדרכה לאימהות טריות נכתבו ע"י פסיכולוגים גברים (ד"ר ספוק) אשר הכתיבו להן נורמות חברתיות שקובעות בין השאר מהי אימהות טובה, מתי וכיצד יש להניק. אימהות היא חלק ממסע הגילוי וההיכרות של האם עם תינוקה. זהו תהליך מקודש שטבעי לו שילווה ע"י רשת נשית רב דורית. בשבטים האינדיאניים זקני השבט ובעיקר זקנות השבט, היו מאוד מכובדות והביאו עימם למעגל את איכויות הריפוי ההזנה וחכמת הדורות, הן היו מעניקות את השמות בחלק מהמקרים ומבלות זמן רב בחברתם של הנכדים. הן היו אוצרות את סיפורי השבט הנשיים ומלמדות מניסיונן גם את הפרקטיקה באיזה צמחים ניתן לרפא. עצם הנוכחות של הזקנות נתנה השראה ואפשרה לדור הצעיר להבין נכון יותר את מעגל החיים. במציאות שלנו דור הגוגל, הסבתות מאבדות את הרלבנטיות שלהן. והידע שלהן נשכח. פעילות אימהות ובנות מזכירה לכולנו ש... האור עובר מדור לדור. כל דור נשי מביא את החכמה הייחודית להשלמת המעגל. במרכז המעגל יושבת החכמה הפועמת של כל הסבתות, האימהות, האחיות, הדודות, והנשים הצעירות – הבוגרות - והזקנות... במרכז המעגל, יושבת רוחה של אשת החכמה... זו המצוייה בכל אחת ואחת מאיתנו. ..."וכשמרפאים אישה אחת מרפאים שבט שלם". אפשרות של בת המצווה עם נשות המשפחה שלה הוא אירוע נפלא לחיבור הנערה עם הנשים והבנת המקום הייחודי שלה כחוליה בין הנשים השותפות שלה בהובלת המעגל המשפחתי האירוע כולל גם תיפוף גם מעגל ברכות מלב אל לב לבעלת השמחה תוך יצירת חפץ עוצמה נשי.
נטע אלוני